September 22, 2008

Ambassadgråten

Igårkväll landade jag i Sthlm, hemma hos min farmor. Vi satt och pratade och kollade på Miami Ink hehe. Sen kollade vi också på filmen "Skicka Vidare". Den är bra faktiskt.
I vilket fall, vid 06.45 begav jag mig till pendeln och sen vidare in till city där jag skulle ta en buss till Ambassaderna. Jag låste in mina saker på Centralen för man fick inte ha med sig ngt in hade jag hört, så ja tänkte att det va lika bra att bara komma dit med papprena. Så gjort.
Jag satte mig på bussen och åkte. Och åkte och åkte. Med den infon jag hade fått skulle jag vara vid hållplatsen Ambassaderna vid 07.42. Jag skulle vara där vid 8. Så då skulle jag ju ändå ha 20 min på mig. Men jag kollar på klockan och den blir 07.44... 07. 50.... 07.55... Ännu ingen hållplats vid namn Ambassaderna. Panik börjar resa genom mig och jag går fram till busschaffören för att checka att jag sitter på rätt buss. Och, ja han säger att jag sitter på rätt buss. Men klockan tickar på med stormsteg och den blir 08.00 (Okej, nu skulle jag befunnit mig där.) Shit! Nu kommer jag missa hela skiten och inte få mitt visum. Alla var verkligen noga med att påpeka för mig att jag skulle vara där i god tid för att annars kunde dom "cancle my appointment. Bra, för jag ska ju åka om en vecka (AH), så det kan ju vara bra att jag får det. Och mina tankar fortsatte att tänka ännu fram i veckan och alla problem som skulle uppstå om jag missade detta. klockan blev 08.05 och fortfarande ingen hållplats till Victoria.
Nu satt jag och kollade ut igenom fönstret med gråten i halsen, inte långt ifrån att brista ut i världens barnskrik. Mina ben skakade och jag framförde allla nervösa fysiska rörelser som går. Folk omkring mig börjar kolla på mig konstigt. Jag vet varför.
Tillslut, vid 08.10 kom jag fram till rätt hållplats. Nytt ställe, jag har ingen aning om vart jag ska. Jag hade fått instruktioner så jag chansade och började springa så snabbt jag kunde upp för en backe. Och visst hamnade jag rätt. Där stod det ett 30-tal personer i kö för att få komma in dit också. Jag trodde typ fortfarande att det var kört för mig för jag kom inte förbi "the security-check" förräns typ 09.00. Men jag gick in, ställde mig i ytterligare än kö, och fick sen lämna mina papper och sitta ner för att vänta. (Herregud, va ja har väntat dessa 48 timmarna typ). Well well, ja satte mig ner och efter ngn timme eller vad det va blev jag uppropad och fick gå till en "kassa". En mkt trevlig amerikanare frågade mig lite frågor, sen tog jag fingeravtryck och mkt mer var det inte. Sen fick jag gå.
Så, ja, det var min resa till amerikanska ambassaden haha.. Från trött till panik, till väntan och ja, nu sitter jag här. Har bokat ett tåg hem vid 16, så ja får knalla omkring lite här.
/Victoria

8 comments:

glasruta said...

åh victoria! jag hade haft panik! grattis till att du överlevde säger jag bara <3 fan vad bra!

Anonymous said...

Åh crap du... typiskt oss eller vad!

Anonymous said...

Grattis! Jag har också varit med om samma stress och hets när jag höll på med id-papper nere i Spanien. Fick värsta ångesten över att allt skulle gå åt pipan, men det löste sig till slut.

Ett steg närmare din resa :)

lara said...

I don't know if I make smthg wrong, but unfortunately the translator doesn't work ... well i have one question : are you already in America? If now when will you go there?

Anonymous said...

Jag hade också fått värsta paniken, men vilken tur att allt löste sig! Kan bara säga att jag är sjukt avundsjuk på dig som får spendera ett helt år i USA! Ha det riktigt bra nu iallafall! :D
kram / Tilda

Anonymous said...

Vilken tur att det gick bra till slut. Länkar dig från min blogg. kolla gärna in / issa

Anonymous said...

sv: tack så jätemycket! :D vilken otrloigt fin blogg du har förresten! :D

Anonymous said...

Jag hade precis samma panik! Skulle gå från centralstationen till ambassaden och jag hade inte mycket tid på mig så när jag väl inser att jag gått vilse en bit får jag grym panik. De är ju dock inte så hårda som de står i pappret. Tur är väl det! :) Vi åker förresten samma dag! Jag åker från Göteborg, men förmodligen ses vi i Frankfurt antar jag? :) Eller på Au Pair skolan. Ha det fint!