May 19, 2014

Göteborgsvarvet 2014 (21k)

( Pepp dagen innan halvmaran! :D )
(Muskelbygget.se sponsrade oss med snygga hoodies. Kika in deras hemsida vettja!)
Baam! Och där var Göteborgsvarvet över! Oj vilken trevlig helg jag har haft!
Syrran kom till mig i fredagskväll och lördag morgon klockan 09:05 satt vi på bussen och strax efter 11 var vi framme i ett soligt Göteborg. 
Planen var väl att vi skulle ta oss till startområdet, hämta ut nummerlapp och sådär och sen ta oss något att äta. Den planen gick väl sådär. Matplanen iaf haha. Fick inte riktigt tag på något där (skulle fixat det i stan egentligen), så det fick bli banan och en bar som lunch och uppladdningsmål haha. Kanske var sådär, men nått fick vi i oss iaf :)
Timmen innan vi skulle starta spenderade vi mest i toaköer haha. Dom var insane!  Hur långa som helst haha!
15:46 gick startskottet för våran grupp och 2 timmar 1 min 34 sek senare var jag i mål. Jag fullkomligt älskar att sista metrarna var på en löparbana. Älskar att springa på sådanna :) 
Om loppet då... Ja, den första milen tyckte jag gick bra! Jag hittade ett tempo som jag kände att jag skulle kunna hålla. Det är ju det som är det viktiga i sånna här lite längre lopp, att inte köra på för snabbt i början (om man inte vet att man inte klarar det förstås). 
Efter 15km ungefär blev det tungt för benen. Det kändes som att jag kutade fram typ, men det gjorde jag ju förstås inte haha. 
De sista 2 km tog jag verkligen i för kung och forsterland! Jag ville verkligen under 2h, men det blev inte så. Men jag är nöjd för det! Det får bli nästa år :) 
Riktigt jobbig bana med många jobbiga backar, men vädret, min peppande musik, den fina omgivningen och min envishet gjorde att jag klarade det :) 
Jag kom på mig själv att göra löpstegsanalys på löparna framför mig utmed hela loppet haha. Riktigt underhållande! 
Efter målomgången mådde jag inte super bra. Troligtvis vätske- och saltbrist (och brist på en bra måltid innan loppet). På vägen till bussen hem till Jönköping köpte vi oss en subway och dricka och jag fick även i mig Resorb. Kände mig lite bättre ett tag, men efter att jag kommit hem och tagit en dusch gick jag och la mig direkt. Kändes som jag hade feberfrossa typ. Inte jättekul. 
Men igår efter att jag jobbat och fått röra lite på min stela kropp så mådde jag betydligt bättre! Yay! :)
Riktigt stolt att jag äntligen har sprungit en halvmara! Blir det ett maraton som nästa mål eller?! :D 

Translation:
Baam! And the half marathon weekend is over! What a great weekend :) (Did you know Göteborg half marathon is the largest annual running competition in Sweden, and the largest half-marathon running competition in the world, with its 62 000 entries last year, and I think around the same this year!)
Me and my sister arrived in Gothenburg at 11am on Saturday and we went straight to the race area, got our number and planned on getting something to eat. That didn't work out too well, there wasn't really some place we could get any food so we ate some bananas and bars we had brought. Not the best thing to have a few hours before the race but it was the best we could do ^^
3:46 pm was the time me and my sister started and 2 h 1 min 34 sek later I finished. I'm really happy with my time (though I do wish it would have been sub 2h, but I'll make that next year :P).
It was a beautiful day, the sun was shining and the race was really nice- though quite hilly and hard haha. The first 10k was really easy and then after like 15km it started getting harder But I kept pushing myself and the last 2 km I really ran the fastest I could (though it wasn't that fast coz my legs had almost given up) but I really wanted to give it all up until the finish line. 
After the race I didn't feel all that good. I'm pretty sure it was fluid and sodium depletion. I drank and ate a lot on the bus home and I felt a little better, but when I got home I just took a shower and then went straight to bed coz I felt lousy. 
Woke up yday and felt a little better after I had worked for a few hours! And now I'm just a little sore haha :)
I'm so proud that I finally have run a half marathon! Next goal: A marathon?? :D 

1 comment:

Kim said...

WooHoo - great job!! Sorry you didn't feel great after race! Way to go! Next time you will definitely get under 2 hours!!