July 05, 2013

Frukt är NYTTIGT

Asså jag blir så trött på alla som skriver att man endast ska "unna" sig frukt lite då och då, högst någon gång i veckan, som "godis" för att det innehåller fruktos och att du blir tjock av det och blablabla. SKITSNACK (enligt mig). 
Läs den här artikeln så får ni reda på att det är fruktosdryck som ni ska undvika, inte frukt. . Kollade på Du Är Vad Du Äter igår med Anna Skipper och hon bara "ingen frukt" och jag blir galen!! Och det känns som att jag läser det lite här och var av folk hela tiden.
Frukt är bara bra, vitamin och fiberberikat, innehåller massor med antioxidanter. Jag tycker det är töntigt för dom som (t.ex äter enligt LCHF) att uttrycka sig om frukt och säga att man istället kan sitta och dricka en liter grädde istället för att käka en banan eller ett äpple. Bullshit säger jag. Men ah, jag är en person och detta är min åsikt iaf.
Kort fakta: Frukt gör dig inte tjock, för lite motion och för mycket (skit)mat gör det. Punkt. 
Ne, nu ska jag äta ett äpple innan jag sticker till jobbet :) 

Translation:
I get so frustrated from all the articles and blogs I read (in Sweden) about how you're not supposed to have more than maybe one fruit a week- as candy because it contains fructose and you'll get fat from it and blablabla. BULLSH** ((according to me)).
Don't know if you can translate this article, but if you can- read it, and you'll see why it's fructose sweetened drinks you should avoid and not fresh fruits etc etc. 
Fruits are awesome, there's plenty of vitamins, antioxidants and fibres in them. Don't know if this is something you see in other countries right now, but I feel like I read it everywhere in Sweden, in papers, online, on blogs etc. To me it's just bullshit. But yeah, I'm one person and this is my opinion
Quick fact: Fruit does not make you fat- not enough exercise and too much (junk) food takes good care of that for you. 
Well, I'm gonna have myself a deliscious apple before I'll head to work :)

2 comments:

Mamma said...

Helt rätt,Anna Skipper är helt fel ute. Det är nyttigt med frukt.<3

Kim said...

That's ONE of the reasons I'm not a fan of diets like South Beach - the first couple of weeks you can't even have fruit - makes no sense!!!