June 22, 2014

Food prep day!

Söndag. En dag som man ska vila på. Men inte här. Jag har varit produktiv till max! 
Började förmiddagen med att göra matlådor. Tråkigt, men extremt nödvändigt i min värld. Tror ni vet att jag inte riktigt gillar att laga mat. (det tar tid från annat roligt jag kan göra i livet :P). Men älskar att ha frysen fylld med färdiga matlådor! 
Denna gången blev det stekt torsk med ugnsbakade rotfrukter (morötter, sötpotatis, palsternacka), och sen gjorde jag en wok som blev supergod (för en gångs skull, jag lagar annars väldigt smaklös mat haha). Tror det var kokosmjölken och currypastan som gjorde det :) Go vegetarian! :D
Efter att ha snackat intervallträning med en kompis igår blev jag sugen på att köra ett tröskelpass idag! Innan du kör det bör du veta din maxpuls och din vilopuls :) 
Körde 3x8min på 90% av maxpuls! Joggade lätt mellan intervallerna tills min puls var nere i 50% av maxpuls. Det kändes lite lågt, brukar köra 65%, men jag hittade detta upplägg och ville köra det helt som det stod. Lite lagom jobbigt, men tror jag ska öka intensiteten ännu mer tills nästa pass. Nu provar jag mig fram till bästa upplägg :) 
Vägen till bättre löpare liksom :) 

Translation:
Sunday. A day for rest. But not for me, today :) I started the morning off by making 8 lunchboxes. I love the feeling of having my freezer filled with ready-to-go-food! 
I made cod with oven-baked root vegetables (carrots, sweet potato and parsnip) and a really yummy wok (for once haha, my food is mostly taste-less haha). 
~~ After having discussed interval training with a friend yday I felt like doing some threshold training today!  Before you do that it's recommended you know your max heart rate and resting heart rate.
I did 3x8min, 90% of HRmax. A light jog between the intervals until my pulse was down to 50% (which felt kinda low...). It was hard, but not too hard. I think I'm gonna make it a little more difficult next time :P I'm just trying different things now :)
The road to become a better runner! :)

1 comment:

Kim said...

Wow - your food prep looks like a lot of work but a great way to go into the week with some great food.
And, so cool that you are mixing it up on your workouts - yelp, it will definitely make you faster!!