November 10, 2013

KLA Kroppens Longitudinella axel

När vi kollade våran hållning på skolan så kom vi fram till att jag hade en reeeelativt bra hållning. Men det jag måste ändra på för att bli så "perfekt" som möjligt är min framutskjutande nacke och lite inåt/framåtroterande axlar. Jag måste alltså stärka upp övre rygg och stretcha mina bröstmuskler. Så det blir mitt uppdrag tills nästa gång jag åker hit :)
Mina fötter var (till min förvåning) väldigt "perfekta". Jag trodde mina fötter pronerade men icke! Så det var ju bra. 
Det är kul när man tänker på det för av dom två grejjer som jag måste ändra på så känns det verkligen som att dom två har "anledningar" till att jag har den hållningen. Det första med min framskjutande hals är troligtvis för att jag alltid haft komplex för min haka (eller det faktum att jag aldrig haft någon speciellt definierande haka) så då har det nog blivit att jag skjutit fram huvudet för att den ska se längre ut. Det är inget jag tänker på nu att jag gör och jag skiter i hur min hals ser ut haha men jag tror verkligen att det har bidragit till min idag felplacerade nacke.
När det kommer till mina in/framåtroterande axlar (vilket iofs är det vanligaste en människa kan ha typ) tror jag ändå att det kan ha med att jag under mina ätstörda år ville dölja mina utstickande "kvinnodelar" (haha) så mycket som möjligt och se så platt ut som möjligt. Galet, jag vet, men så var det. Och det bidrog nog inte till en särskilt bra hållning om man säger så! Haha.
Men gött, nu har jag lite att jobba på ändå! Spännande :)
Vi har gått igenom massor mer och det är riktigt intressant. Kommer behöva undersöka många kroppar tills nästa gång :P

Translation:
When we checked our postures in school we checked each other and for me I had a fairly good posture. But there are a few things I need to change to be "perfect", like my neck. It's really pushed forward. And my shoulders are rotating inwards. So yeah, some things that needs to be fixed.
I think my "neck problem" comes from me always hating my short neck, so I've always pushed it forward... and my inwards rotating shoulders/arms is probably because when I had an eating disorder I was so ashamed of my "lady parts" and I wanted to be flat, so I would twist my arms in to look "as petite as possible"... weird, I know, but that's how it was haha. 
But yeah, I've got some stuff to work on, so it'll be interesting to see how it all turns out :)

1 comment:

Kim said...

I need to show this to my boys - I always tell them not to shlump!!